Lillahitaala


Monday, November 11, 2013

Dia menanti

'Dunia ni pentas lakonan'
Kann. Sometimes I get this is true. Super true.

Macam mana pulak, dalam sibuk sibuk kita 'berlakon' tetiba sampai ajal!
Humm, tak sempat nak kumpul bekalan untuk akhirat. Seebab tu lah, adalah satu keperluan untuk kita : Sampaikan ilmu yang bermanfaat.

Benda tu paaaling senang nak buat. Macam mana?
Tu, WeChat, Facebook, Twitter, BBM. Ni 2013 broo, apa ja takdak, teknologi berkembang, bukannya mengecut 

Betul, Fb, Twitter segala cucu ni alat Dajjal ja untuk melekakan kita, tapi why not we against that things using Islamic strategies. Tralala. Kita guna semua ni untuk berdakwah. Orang Islam kuat dengan doa la sis, kita buat, hasil dia InsyaAllah umat Nabi Muhammad takkan hancur

Here, sorts of way: 
1. Buat status/twit pasal ilmu Allah
2. Kalau macam ada satu artikel yang berkenaan dengan ilmu baik, kalau segan nak share, kita tag lah nama dia
3. Kalau susah sangat, buat jee dalam column 'about me' 'What's up' 'as cover photo (edit gambar tulisan)' ka. lepastu 2 minggu sekali tukar lah, upgrade benda baru

Asalkan apa yang kita statuskan/tweet/posting tu benda yang Allah redha. Orang baca, orang amalkan kita dapat pahala. Dah namanya bersedekah tu. Sedekahkan ilmu yang bermanfaat.

Benda benda macamni boleh jadi saham buat kita kat akhirat kelak. Berani iron baju korang lahh *ehem* bila jadi arwah tu, orang akan view profile kita, orang nak tau jugak muka si mati ni lagumana, segak ka, mok moks ka *ehehe*, yelah mostly happen kawan si mati akan buat status tentang kematian kita tu.
Bila dah dapat alamat url sekian sekian, tappppp. Mulalah orang cuba jadi hakim manusia, judge itu, judge ini. Kekadang ada orang sanggup scroll tweet kita dari A - Z. Punya nak kaji selidik. Certain people pulak akan cuba cari posting kita yang baik lepastu dia akan RETWEET, kiranya arwah ni pernah lakukan sekian sekian. Should be praised. 

Kalau kita post yang baik, alhamdulillah. Sejuk jugak orang yang membaca, ilmu yang berguna Allah kurniakan pahala. Cuba kalau kita post makian, apa agaknya yang berlaku? First of all mestilah Allah tak redha kan, Sekali kita buat benda keji, dosa kita naik satu aras. Tapi bila benda tu jadi permenant, tak ada orang nak delete, Allahuakbar. Tepuk dada tanya iman :)


'Eleh, jangan nak buat baik sangatlah!' ini kalau statement ni yang orang tauk, lu orang ambil, lepastu simpan dalam kotak kasut. Broo and sis, dengan pandangan orang sekeliling tu ka yang akan menjamin keindahan kita kat akhirat nanti? Biasalah dunia, syaitan suka menghasut, dengki mengki tu memang perangai dia dulu kini dan selamanya. Astagfirulullahalazim. Kita bukan pengikut mahkluk laknatullah tu, kita LAWAN! Tengok cerita hindustan? Hero selalu kalah dulu. Bak kata Syafinaz : Biaq biaq biaq ~

Conclusinya, lets jadi mukmin yang berhijrah, yang nak lakukan perubahan.
The one who wanna live peacefully inside the grave.

'Mati itu pasti'
Lagi satu, seperti mana kita dilahirkan jadi baby yang saaangat comel, bersih dari dosa, kelahiran yang dinantikan semua, macamtu jugaklah kita berusaha untuk kembali pada Allah, dengan keadaan yang serba baik, pemergian yang orang akan suka, kita tinggalkan kebaikkan pada dunia. 

Yes, there is no perfect human in the world. We're just an ordinary human, tapi tak salah kalau setiap dari kita usaha untuk kurangkan buat benda yang lagha, lama-lama akan terbiasa. InsyaAllah. 'Niat baik, Allah tolong' kan. Dia menanti.
#PesanPadaDiriSendiri

-Google Image

Sekian, assalamualaikum. - NSakinah :)
*aku pun taktahu macam mana rasa terpanggil nak buat post ni, mungkin ini yang dikatakan HIDAYAH
-bantu aku jadi yang solehah

entry saya tak pakai copy and paste